Emsfors Sportfiskeklubb

Hösten 24 + Biotopvård

Höstens fiske på Emsfors blev som förra året en besvikelse då det i stort sett var huggvägran bland havsöring och lax. Ansträngningen bland klubbens medlemmar var också svag med undantag för den sista veckan, vilket sannolikt speglar den svaga totalfångsten. Höga temperaturer och minskande flöde inbjöd inte direkt till fiske samtidigt som fisken uppehöll sig i det markant svalare vattnet vid Emåns mynning i havet. Uppvandringen genom faunapassagen vid Karlshammar mellan juni till och med september, låg på ungefär samma siffror som hösten 2023.

Under hösten landades endast 1 havsöring.

Den 13 september genomförde klubben i samarbete med Emåförbundet biotopvårdande åtgärder nedanför det gamla pappersbruket.

Detta tack vare att klubben ansökt och fått pengar från Sportfiskarnas fiskevårdsfond till minne av Sven O. Hallman.

I Augusti-September nästa år kommer Emåförbundet att genomföra elfiske på den berörda sträckan. Detta ser vi fram emot att följa upp.

Se även

Hösten 2023

Höstfisket blev en besvikelse på Emsfors då det nära nog